8 FEMEI de Robert Thomas

…dupa versiunea românească de Constanţa Trifu şi Mihai Berechet
3 ianuarie, Braila, Maria Filotti
8 femei – spectacol bun – reprezentatie slaba

Opt femei

Opt femei

Piesa surprinde cateva ore bune din viata oarecum stranie a unor femei. Inceputul marcheaza frustrarile, certurile si reprosurile zilnice care insa iau amploare, devin comice sau cu adevarat tragice pe parcursul actiunii. Punctul care declanseaza intregul vacarm este descoperirea cadavrului singurlui barbat din casa.
Avem opt femei intr-o casa frumoasa, luxoasa dar izolata de restul lumii:

Gaby (Mihaela Trofimov), o adevarata doamna de lume buna este sotia decedatului si mama a doua fete: Suzon (Ramona Ginga ) care vine de la Londra cu un mare dor de casa si Catherine (in varianta vazuta – Georgiana Nedelcu), cea mica, “odioasa”, razgaiata si complexata de varsta ei de 16 ani. In aceeasi casa locuiesc si mama lui Gaby, Mamy, (Marilena Negru), si sora, Augustine (in varianta vazuta: Monica Zugravu Ivascu ) care formeaza un cuplu invincibil. Nu lipsesc servitoarele: Madame Chanel (Wanessa Radu) veche in casa, atasata de fiecare in parte si Louise (Catalina Nedelea), frumoasa, tanara care isi stie interesele. Cea de-a 8 a femeie este sora decedatului, Pierette (Emilia Mocanu), o femeie usoara si urata- aparent- de intreaga familie.
In cautarea unui posibil criminal femeile descopera ca cel vinovat este in casa si este deci, o criminala. Fiecare e banuita pe rand, fiecare trece printr-un soc , fiecare martusriseste, descopera, dezamageste, intreaba, plange. Piesa creeaza suspans starnind in acelasi timp rasul.


Mi-ar fi placut sa traiesc in suspans pana la sfarsit…

Daca la inceput am intrat in joc si ma bucuram la fiecare dezvaluire care ma ajuta sa detectez criminala, la un moment dat (si din pacate curand dupa inceput), am inteles totul. Stiam finalul, stiam chiar si ce urma sa mai dezvaluie personajele. Stiam despre Suzone si mai ales despre Pierette. Dupa ce Catherine a devenit lipsita de mister in ochii mei, totul s-a limpezit iar finalul nu a surprins deloc. Textul este deci pe intelesul tuturor si nu se abate de la un fir narativ cunoscut. Vinovat de „scaparea misterului” poate fi si regizorul – Radu Nichifor – insa spun asta cu foarte putina credinta si dau vina pe reprezentatie pentru ca: am sesizat momente ce trebuiau sa sperie si nu au speriat, am auzit zgomote bine puse care urmau sa mareasca suspansul , lucrurile erau gandite, conflictul piesei m-a prins cu totul la inceput… cred, deci, ca reprezentatia per ansamblu a fost slaba si din cauza pierderii de ritm nu numai eu am rezolvat puzzle-ul prea devreme.
SAU poate ca asa trebuia sa se intample. Poate ca spectaorii erau doar martori la isteria de acolo si trebuiau sa veda totul prin ochiul Catherinei, singurul personaj care stia finalul si savura scenele. Astfel piesa ar putea avea doua viziuni. Una in care spectatorul sa caute si sa descopere totul impreuna cu personajele (ca niste musafiri) si alta in care spectatorul sa fie detasat complet de conflictul celor 8 femei si sa priveasca cu totul altfel tot subiectul (la fel ca si Catherine). Tind sa cred ca intentia regizorului se incadreaza la prima varianta…. insa pe 3 ianuarie nu ne-am speriat.

Catalina Nedelea (stanga)

Catalina Nedelea (stanga)

Nu am “criticat” niciodata o piesa buna dupa o reprezentatie slaba….
Cunosc trupa din Braila si stiu ca sunt buni, am mai vazut pe fetele si stiu cat pot, am mai fost la piese de-ale lui Radu Nichifor si am plecat entuziasmata asa ca nu pot sa spun multe de rau pentru ca stiu ca s-a jucat intr-un context nu prea propice “jocului”. O sa vorbesc de lucruile care mi-au placut pentru ca alea “deranjante” sunt doar intamplari. Dar, dupa ce o sa o vad si a doua oara o sa revin cu completari si atunci nu mai iert nimic.

Monica Zugravu Ivascu te face sa razi cu totul. Dupa ce mi-au dat lacrimile (tot de ras) la o scena fantastica mama-fiica din “Desteptarea primaverii” (director de scena Victor Ioan Frunza) in care ea a facut ca aplauzele se izbucneasca, acum, in rolul surorii Augustine, Monica Zugravu Ivascu este coplesitoare. Rolul de femeie rea din frustrare face ca Monica sa aibe un traseu bine definit pe parcursul actiunii. Augustine apare la inceput indiferenta, puternica, enervanta iar apoi, trece prin stari diverse: plange, rade de satisfactie, este jignita, ironizata, jigneste, ironizeaza, e ipohondra apoi copilaroasa, naiva, fricoasa. Toate astea sunt foarte natural punctate de Monica Zugravu Ivascu care aproape te face sa te ridici in picioare la aplauze.

Catalina Nedelea (foto sus) e urmatoarea la capitolul preferinte. Si pe ea am mai vazut-o insa nu mi-am creat inca o imagine definitorie despre ea (si poate nici nu trebuie). Am vazut-o calma ci calda in alte reprezentatii si chiar m-au distrat nervul si energia cu care a interpretat-o pe Louise. A facut dintr-o servitoare o femeie cu personalitate care insa nu-si poate depasi conditia decat cu ajutorul frumusetii. Mi-a placut personajul pentru ca la fel ca toate celelate actrite, si Catalina a avut un traseu si a evoulaut de la o scena la alta.

Pe langa cele doua actrite un alt gand primordial la auzul sintagmei “8 femei” este spatiul. Acasa la Gaby e frumos si e cu bun gust. Desi scenografia e semnata Adelina Pater cu asistenta Ana Pavel, “vinovat” il gasesc tot pe Radu Nichifor (la capitolul interior). Asezarea spectatorilor in sala studio altfel decat ne-am obisnuit la Braila , m-a facut pe mine cel putin sa ma simt in casa acelor femei. Am fost musafir. Si ca sa accentuez ideea de spatiu real si nu de décor, pot sa va spun ca am avut intentia (scurta si neinsemnata bineinteles) sa intreb, sa le intreb unde e toaleta.

Concluzia…

Intr-o sala de mese reala, cu personaje imbracate potrivit de Adelina ai Ana “m-am distrat artistic” desi a lipsit ceva…

P.S. Alte batai de palme (adica aplauze) pentru distribuirea rolurilor(adica pentru regizor)! Am cazut deacord cu prietenii cu care am fost si care cunosc la randul lor trupa din Braila ca rolurile se lipesc atat de bine…

Imagine din spectacol

Leave a Reply

