Piramida lui Maslow

Dragă domnule Maslow,

Am reușit și trebuie să o mărturisesc fără modestie. M-am actualizat. Am reușit să-mi satisfac toate nevoile primare și totodată să-mi înving toate temerile, toate frustrarile, toate viciile. Am urcat spre treapta auto-actualizării și am devenit un om realist, centrat pe problemă, autonom și spontan. Domnule Maslow, am devenit ceea ce am putut deveni.

M-am lăsat de eclere. Nici să nu le mai văd! Autorespectul nu vine la pachet cu un ecler cu blat fraged, cu miros de vanilie și cu glazură de ciocolată topită în alune mărunțite și stropite cu un sirop ce-și cațără aroma până-n cerurile gurii și stomacului. NU! Autorespectul vine odată cu refuzul. Autorespectul creşte odată cu fiecare nu pe care îl spui plăcerilor. Prin urmare, am renunțat să mă mai gândesc la genul ăsta de nevoi și o fac fără să mă incinte nici măcar satisfacția auditivă pe care ți-o dă scrâșnetul produs de marginile blatului foarte ușor crocante cu o fină dungă de glazură trasată neglijent de mâna unui bou de bucătar care nu are ceva mai bun de făcut decât aceste oribile eclere cu frișcă. Și sirop. Și alune. Și ciocolată.

M-am lăsat și de fumat. De 10 zile nu am mai pus țigara în gură și nici nu simt nevoia de fumul care ba te calmează, ba… te amăgește. Nu mai fumez după masă deloc. Și nici Cola nu mai beau. Sunt mult mai puternică decît orice doză de Cola cu aromă nemuritoare și acid inconfundabil de răcoritor. Mi-am zis că nu mă face pe mine o bucată de tablă umplută cu o licoare satisfăcătoare de zeci de ani. Am zis nu şi am plecat. M-am ridicat de la masă, acum cîteva zile cînd pierdeam vremea cu prietenii mei. Ce rost mai avea să stau ?! Nici n-am mai mâncat. Friptura aia condimentată şi asortată cu tot felul de garnituri era fără niciun gust. Am plecat şi am început să alerg. Alerg mult pentru oxigenarea creierului. Numai așa pot gândi liber și fără prejudecăți. Nu ca toți tâmpiții care habar nu au pe ce lume trăiesc. Eu, domnule Maslow, am înțeles ce înseamnă bucuria unui demers odată ce am renunțat la aceste vicii pe care unii necunoscători le numesc plăceri. Îndeplinirea strictă a nevoilor fiziologice este unul din secretele autorealizării iau autorealizarea înseamnă fericire. Aşa am renunțat și la sex. Și ăsta, boală curată. E de înțeles că e o nevoie, dar nu-i ca apa, domnule. Prin urmare beau 3 litri de apă pe zi, de fiecare dată cînd instinctul meu păcătos mă îndeamnă la această extaziantă acţiune…animalică. Prefer să alerg. Şi alerg mult, mult mai mult, din ce în ce mai mult. Sunt strict fericită.

Nu mă mai las condusă de nimic şi sunt extrem de mândră de mine că refuz, refuz, refuz, orice îndemn la viaţă al vreunui inconștient coleg sau amic. Refuz le zic, și gata. Domnule Maslow, refuz să fumez, să beau cafea amară sau alcool… sau sucuri răcăritoare. Refuz să mănânc prăjituri, cornuri sau mâncăruri gătite. Refuz să fac sex cu necunoșcuți în cele mai incitante momente ale dimineții. Refuz să-i judec pe proști, refuz să bârfesc sau să comentez, refuz să lenevesc în pat măcar încă cinci minute absolut odihnitoare, refuz să pierd vremea aia suculentă în care nu fac nimic.

În schimb, stimate domn, mă accept. Odată cu mine îi accept şi pe ceilalţi căci numai înţelegînd temperamentul şi schimbările mele mă pot uita cu o remarcabilă solicitudine la cei de lîngă mine. Nu am frustrări. Nu mi-e foame. Nu mi-e poftă, nu am chef şi nu mai vreau nimic. Pot înfrunta orice plăcere şi trăiesc fără sentimente de vinovăție. Sunt motivată de un puternic sentiment de etică personală creată din lectura revistelor de actualitate. Sunt responsabilă faţă de credinţele mele, faţă de fericirea mea şi mai ales faţă de acţiunile mele. Îmi îmbunătățesc propria-mi viață și sunt pregătită pentru experiențe de vârf refuzînd, refuzînd, refuzînd. Sunt un om actualizat.

Ce să mă mai fac domnule Maslow?

O cititoare de psihologie

Leave a Reply

