Tratat

Am folosit în ultima perioadă, destul de des, cuvântul căcănar. Trăind într-un mediu caracterizat de o aglutinare misterioasă de caractere umane, adică mediul teatral, am decis din dorințe pacifiste să definesc, destul de subiectiv, acest  termen. Cuvânt vulgar dar utilizat, utilizat dar ambiguu, “căcănar” este de-o polivalență ce merită  descrieri  amănunțite. Oamenii din sfera pomenită sunt în mare parte caracterizați de lipsa de susținere a ideilor sau/și lipsa de asumare a acestora.  

Prima  categorie

Căcănarul maxim. Acesta se manifestă printr-o crasă lașitate și neîncredere în sine care se traduce în vocabularul omului de rând prin ipocrizie. Ipocrizia, însă, nu vine niciodată singură. Oamenii stăpâni mai mult pe sine decât pe alții, reușesc adesea să nu se apropie de ipocrizie; prin urmare, ei nu suferă de sindromul căcănarului maxim. Maximiștii în schimb, lipsiți de o scară de valori autentică,  vor deveni mici și meschini, răutăcioși și lingușitori, iscoditori și reverențioși.  Acest exemplar necesită din partea societății o totală lipsă de interes și un tratament superficial. Cei cu spirit educativ, ușor dominant, pot  pune căcănarul maxim la zid trăgându-l  la răspundere pentru orice  zice în față și contrazice pe la spate. Atenție! Pentru educarea acestui specimen există o imperioasă nevoie de martori. Discuțiile în particular și de bun simț nu vor avea asupra lui niciun efect. Într-un discurs de dirigenție direcționat către acest tip este obligatorie  prezența unui colectiv format din cât mai mulți oameni cu care  căcănarul maxim a avut contact în obținerea intereselor fie ele mari,  fie de moment.

A doua categorie

Căcănarul pui-plouat. Cel mai candid și cel mai puțin dăunător sociețătii, puiul-plouat este cel care-și manifestă zvâcurile (pe care ulterior le anulează) mai mult pe interior decât pe exterior. El își face promisiuni pe care – dat fiind faptul că nu le știe nimeni – le va  încălca rapid cu foarte mici remușcări. Căcănarul pui-plouat e adesea lipsit de orgoliu fără a duce însă o luptă aprigă cu acesta. Respectul de sine e foarte scăzut iar planurile de viitor – interiorizate deasemenea – oscilează între genialitate și ratare. De multe ori această specie își manifestă curajul într-un colectiv de cu totul altă specie. La îndemnul unui alt tip de om el va spune hai, dar nu va susține niciodata singur ideea dacă pe parcurs cel care a inițiat-o o abandonează.

A treia categorie

Căcănarul  etic. Căcănarul etic se manifestă prin deosebite și tulburătoare revolte interioare, exteriorizate în grupuri relativ mici. Acesta comunică adesea cu tipul omului aprobator , abordând  probleme de  caracter individual sau de grup. El va susține  teorii perfect valabile menite să convingă și să schimbe moralmente destinatarul. Căcănarul etic are o reală putere de convingere folosind în mod obsesiv verbul a trebui la condițional optativ, adică ar trebui. Ascultătorul sau destinatarul,  lăsându-se convins de adevărul susținut,  îl va îndemna pe etic spre schimbare concretă. Acesta însă va  începe brusc  să gândească pe plan larg.  El va scădea în intensitatea ideilor declarate relevând cu  calm și precizie că… nu-i chiar așa.  Va încheia- deci-  toată revolta verbală printr-o concluzie simplă transcrisă îndeobște prin nimeni nu e vinovat,  toți avem dreptatea noastră.

A patra categorie

Căcănarul vântul-bate sau căcănarul oportunist. Acesta este cel care, cu principii și reguli de viață decento-poetice,  va fugi în cuibul în care se va simți protejat chiar dacă  își va contrazice deseori  o parte din principiile sale.  Tipul  vântul-bate este  de cele mai multe ori conștient de greșelile morale pe care le face dar le va argumenta cu scuze de tip hedonist. Impunându-și  în fiecare grup ( nu cu forța ci prin puterea de convingere)  principiile de viață, el va uimi adeseori atunci când va părăsi grupul adoptiv dar va  fi de cele mai multe ori iertat și așteptat acasă. Căcănarul oportunist este pentru mine cea mai de înțeles și iertat specie a căcănarilor, față de care nu am un respect anume dar am o înțelegere aparte.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s