Sfat din Moldova

”Ai 23 de ani şi nu vii şi tu cu un băiat acasă!” ”N-am mamaie, ce vrei să fac dacă nu am?” ” Ești pretențioasă, îți zic. Semeni cu maică-ta!”

Paranteză:
Mamaia e mama lui tata.
Mamaia crede că tata e o raritate.
Mamaia crede că până la tata, mama a căutat mult și într-un final a făcut o alegere bună.
Mama are gusturi. Deci și pretenții.

”Nu-s pretențioasă, buna mea!”, îmi spun în gând; mie-e greu să-i spun adevărul. Ea mă privește sceptic. Apoi indulgent. Mă vede așa cum numai ea poate să mă vadă. Dificilă. De nemulțumit. Alintată. Nelalocul ei. Obraznică. Deloc o femeie așa cum ar trebuie să fie o femeie. O femeie ca ea. Simt un soi dispreț, ceea ce mă revoltă puțin. Mă și inhibă cumva. Dar nu, nu e dispreț. E ceva care aduce a milă. Preferam disprețul. Se apropie de mine. Mă ia de barbă, se uită în ochii mei, citește ceva, habar n-am ce. Analizează și se întreabă, retoric sau poate către dumnezeu: ”Da’ de ce, mamaie, de ce oare? Frumoasă ești, deșteaptă ești. Mi-a zis tac-tu că ai luat bursă. Ești deșteaptă acolo la tine la școală, nu?” ”Nu, mamaie, la noi nu e cu deștept sau prost. La noi e cu mi-a plăcut – nu mi-a plăcut.” Nu înțelege, îi că voi ieși din școală un fel de șef, cum e tata maistru-n combinat așa voi fi eu în teatru. E mândră de mine.

Paranteză:
Mamaia crede că tata are o funcție foarte importantă.

Stăm în liniște. Mamaia își vede de treabă. Împunge cu unghia mare și neagră bobul din care va face cel mai bun borș din lume. În timpul ăsta mai cochetează cu mine, mi se bagă pe sub piele și zice ”Hai, zi drept acuma. N-ai găsit pe nimeni în Clujul ăla, cât e el de mare?” ”Ba da”,îi zic răstit știind că va urma o discuție fie foarte lungă, fie foarte scurtă. ”Ei, vezi?” mă-ntreabă ea satisfăcută de parcă ar avea dreptate de fiecare dată când citește-n ochi.

”Și, când îl aduci acasă?” ”Stai mamaie un pic să văd cum… ” ”Ce să vezi? Da’ nu ți-e rușine? Umbli fleandura cu el și după lași băiatu cu ochii în soare? Da-i frumos așa ceva? Adică ce-are băiatu’? Îi șchiop? Îi chior? Ce-s cu pretențiile astea? Dacă ți-ii dat, ia-l! Da zi cum îi? Îi frumos? Îi ‘nalt așa?” ”Îi ungur, mamaie!” ”Ei acuma, nici chiar cu unguri, fata mea!”

Discuția s-a încheiat aici.

One thought on “Sfat din Moldova

Leave a Reply

